Friday 27 November 2009

Pengorbanan....


Salam,
Selamat Hari Raya Aidil Adha. Hari yang membawa seribu makna dalam kehidupan kita sebagai umat Islam.Telah berkali-kali kita menyambut hari kebesaran umat Islam ini. Tapi kalau kita tengok, nasib masyarakat Islam di seluruh dunia semakin tercabar.

Adakah kerana kita hanya menyambut hari kebesaran ini sebagai satu perayaan semata-mata? Di mana perginya naluri sebagai satu umat yang gagah suatu masa dahulu? Adakah kerana asyik kepada dunia, kita telah jadi lalai? Adakah kita seperti buih di lautan yang begitu banyak tapi terumbang ambing tanpa haluan? Adakah kita cintakan dunia dan takutkan mati?

Inilah antara perkara2 yang perlu kita renungi dan fikirkan untuk kita hayati dan jika ianya terjadi, kita perlu berkorban untuk mengubah keadaan tersebut supaya kegemilangan umat Islam suatu ketika dahulu menjadi kenyataan semula.

Ingat, sejarah akan berulang jika mahu ianya berulang, sejarah akan berkubur begitu sahaja jika kita mahu melupakannya. Oleh itu marilah kita semua sebagai umat Islam menanamkan sikap ingin maju dan berjaya, dan untuk mencapai itu semua, apa yang kita perlukan adalah ILMU...

Allahuakbar...Allahuakbar..Allahuakbar..

s_a

No comments:

Post a Comment