Wednesday 4 November 2009

Knowledge



Hari ini hampir seharian aku membaca satu report yang berkaitan dengan research aku. Itupun baru separuh dari 37 mukasurat yang sepatutnya aku habiskan. Tapi segala apa yang terkandung di dalamnya memberikan idea idea yang aku inginkan. Lepas itu aku berbincang dengan member satu group research dengan aku berkenaan dengan knowledge.
Dia menyatakan kenapalah dia datang ke sini untuk belajar lagi. Dia cakap kalau dia kerja dah tentu banyak dah dia dapat duit. Member tu berasal dari sebuah negara Arab yang kaya dengan hasil minyaknya. Dari situ aku dapat merasakan bahawa sebab pemikiran tersebutlah yang menjadikan kita umat islam ketinggalan. Lalu aku pun membukalah perbincangan berkenaan dengan isu tersebut.
Aku menyatakan bahawa memanglah kalau kita banyak duit kita boleh buat dan beli apa sahaja. Tapi cuba kita fikirkan jika duit tersebut sudah tidak laku lagi terutama bila berlaku peperangan. Selama ini kita bergantung kepada negara lain yang mempunyai teknologi dan ilmu pengetahuan yang hebat. Bayangkan jika kita berperang dengan negara yang mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi dan hebat. Ke mana kita nak lari jika kita hanya bergantung kepada mereka. Jika kita sendiri yang developed teknologi kita, sekurang kurangnya kita boleh beriktiar dan cuba membina sesuatu yang boleh kita gunakan untuk melawan mereka. Dengan hanya membeli sahaja tidak cukup sebab mereka tahu rahsia kita dan sudah tentu mereka ada senjata yang lebih lagi untuk menangkis kekuatan kita.
Aku menerangkan lagi bahawa negara2 tertentu yang besar dan hebat tidak kisah kalau kita nak laburkan wang berbillion billion ringgit hanya untuk membangunkan negara kita seperti bangunan2 tinggi dan infrastruktur yang lain, tapi cuba kita bangunkan teknologi dan research kita berkenaan dengan teknologi nuklear atau persenjataan yang hebat, tentu mereka akan mula memberi response yang berlawanan. Kenapa ini semua berlaku? Kerana mereka tidak mahu ilmu pengetahuan yang ada pada kita melebihi kekuatan mereka dan memberi ancaman kepada mereka pula.
So, aku mencadangkan kepada kawanku itu apabila balik ke negaranya, cuba2 lah ubah sistem yang hanya mengajar teori tanpa meluaskan research. Aku kagum apabila setiap kali menghadiri seminar/conference, ramai peserta2 dari sebuah negara arab yang begitu maju tentang research berkenaan dengan loji dan reaktor. Patutlah mereka sekarang begitu hebat untuk membina sumber elektrik dari tenaga nuklear tanpa mendapat bantuan dari barat. Dan kita boleh tengok apa yang sedang dilakukan oleh musuh2 islam untuk memusnahkan teknologi yang dibina oleh negara Islam itu, dan alasan mereka atas sebab keselamatan dunia. Inilah yang sedang berlaku di dunia ini dan sebagai pelajar yang menjadi harapan negara, fikirkan lah apa peranan kita untuk menjadikan ilmu pengetahuan sebagai senjata untuk kita pertahankan bangsa kita di bumi ini.




s_a


No comments:

Post a Comment