Tuesday, 26 May 2015

perjalanan hidup20

Assalamualaikum kepada sesiapa yang sempat membaca tulisan aku..... Lama benar tak menulis di ruang ini. 2015 hampir separuh jalan. Menghitung hari yang kesekian kalinya. Di luar cuaca panas...di dalam, suhu dingin...oleh penghawa dingin yang tak henti berkerja...tapi kelihatan awan gelap pekat..menandakan awan akan menangis lagi...menangis untuk membasahi bumi... Pelbagai peristiwa pelik, dahsyat, gembira, riang dan gelora berlaku di sepanjang tahun...silih berganti... Adakah ini adalah sandiwara hidup, lakunan manusia atau takdir illahi....? Aku merasakan diri ini makin hari makin letih...letih dengan karenah sekitaran, karenah duniawi...yang kadang kala boleh diikut..kadangkala bosan untuk dilalui... Terkenang masa masa lalu...yang seronok...yang girang...yang suka...dengan kehadiran insan2 yang disayangi..dicintai... Namun...semuanya hanya tinggal kenangan...kenangan yang selalu mengusik jiwa... Dosa2 yang lalu...seringkali menghantui jiwa...membuatkan diri ini rasa seperti diadili... Apakah masih ada harapan untuk kembali bersih..seperti bersihnya bayi yang baru lahir....??

Friday, 4 April 2014

perjalanan hidup19

Assalamualaikum, Di kesempatan ini, dapat lagi saya menulis di ruangan ini walaupun sibuk dengan tugas seharian. Pelbagai berita dan kejadian sedih berlaku di seluruh dunia terutama di negara kita yang dicintai ini dengan kehilangan MH370 yang belum ditemui. Takziah diucapkan kepada keluarga yang terlibat, kesedihan anda semua turut dirasai oleh semua rakyat Malaysia yang bersimpati. Semoga usaha yang dijalankan akan mendapat jawapan dengan segera, dengan izinNYA. Sunyinya dirasai di kediaman ini. Telah ramai yang lelap. Telah ramai yang diulit mimpi2 indah, jua mimpi2 yang meresahkan....Terasa gembira juga bila lari dari kesibukan tugas2 yang sentiasa perlu diselesaikan. Siang tadi ramai yang bercuti membawa keluarga bermain main di daerah ini. Sempat juga saya meronda ronda di pantai juga di pekan kecil di sini. Ada yang bermain main di tepi laut, ada yang mandi mandian di gigi air laut, ada yang berborak borak bersama rakan taulan, dan penjual aiskrim juga tidak kurang sibuknya melayan pelanggan yang kepanasan. Lepas makan malam tadi sempat saya melihat karenah pengunjung2 di tempat ini makan2 dan minum sambil mendengar alunan musik dan lagu masih segar2 belaka. Sempat saya berbual bual dengan pemusik tersebut. Umurnya yang lanjut tetapi suaranya masih merdu sesuai dengan kefasihannya menyanyi dwibahasa. Sekali sekala mereka menjemput tetamu untuk mendendangkan lagu yang mereka tahu. Inilah salah satu ragam kehidupan di daerah ini yang mengisi aktiviti mereka. Esok pagi saya akan berkemas untuk pulang semula ke tempat saya berkerja. Banyak yang saya dapat bila berada di sini. Yang pasti saya masih lagi tak dapat untuk membawa kembali nostalgia lama kehidupan yang mengembirakan di suatu masa yang lalu... Itulah perkara yang kita tak akan dapat sampai bila2..masa yang lalu yang telah kita lalui....tetapi dengan menjadikan ia sebagai panduan hidup...masa yang akan datang kita perlu penuhi dengan sebaik baiknya..Tiada lagi kekecewaan, tiada lagi kesedihan, tiada lagi kekesalan...yang perlu ada adalah kekuatan, keberanian, keimanan dan kejayaan untuk kita lebih tabah di dalam kehidupan ini... Selamat malam....

Tuesday, 18 February 2014

perjalanan hidup18

'Rahsia ini, telah lama aku pendamkan...tiba masanya..kau cari teman penganti....blablabla...' Terasa sayu juga mendengar lagu tersebut...melayan sinar fm yang tak jemu2 ke udara... berbagai rentak dan lagu saban hari berkumandang ke udara...telinga sahaja yang tahan atau tak untuk mendengarkan nya.. 2014 berlalu begitu pantas..terasa sebulan macam seminggu sahaja...mungkin ini juga dirasakan oleh semua orang, atau hanya aku sahaja yang merasakannya...tapi masing2 perlu akur dengan apa yang terjadi semasa hayat kita ini... perancangan kerja adalah langkah paling penting untuk kita terus maju melangkah ke hadapan, jangan kita fikir untuk ketinggalan di belakang. skop kerja kita dan objektif yang kita tetapkan perlu diselarikan dengan usaha untuk mencapai matlamat tersebut.. halangan dan rintangan perlu diatasi untuk melancarkan kerja tersebut.. apabila telah berjaya, bersyukurlah dengan apa yang kita capai... langkah seterusnya, adakah kejayaan itu sampai di penghujungnya atau kita masih boleh terus mengembangkannya menjadi lebih hebat?... Apa yang penting ialah sentiasa melihat sekeliling dan menimba ilmu yang berkaitan untuk melancarkan lagi perjalanan hidup dan mendapat kejayaan yang lebih baik... emmm..mata dah mula mengantuk....dah menguap banyak kali...maklumlah bila membaca buku2 motivasi, mata memang benci utk menyokong hasrat hati... ......'aku tau ini semua tak adil..aku tau ini semua........' adusss..makin jiwang2 lagu berkumandang.....layan sahaja lah... tapi sebelum tidur, pastikan baca Al Fatihah, ayatul kursi dan jangan lupa membaca kalimah sahadah...sebab tidur itu adalah mati yang kecil....kalu panjang umur, esok jaga lagiii..kalau tak, sampai di situ sahaja...Assalamualaikum...

Wednesday, 5 February 2014

perjalanan hidup17

Assalamualaikum, Memang dah lama tak update kisah hidup saya di sini. Bukan apa, sibuk memanjang dan juga lupa katalaluan..hehe Walauapapun alasannya, saya tetap akan menulis di blog ini biarpun memakan masa yang lama untuk muncul... Bertahun berlalu, kehidupan makin menjanjikan segala macam dugaan dan halangan maupun kejayaan. Itu tidak dapat lari dari kehidupan kita yang semakin hamper dengan kematian atau penamat hidup di dunia ini. Kepada yang sedang berjuang untuk kejayaan, teruskan jangan berhenti sekerat jalan... Kepada yang telah Berjaya dan sedang meniti kehidupan ini, perbanyakkan membuat amal kebajikan untuk bekalan di sana nanti.. Kepada yang akan membina mahligai kehidupan bersama yang tersayang, layari lah bahtera hidup hingga ke jannah.. Kepada yang mendapat dugaan yang berat, ingatilah kepada Allah sentiasa agar hati tidak lara berpanjangan... Kepada yang masih hanyut oleh kehidupan dan kesedapan duniawi, bertaubatlah sementara masih ada peluang ini... Kepada yang telah lama pergi, moga2 arwah berada di tempat yang bahagia dan tergolong di dslsm orang2 yang dijanjikan syurga.. Kepada saya, harapan agar saya teruskan kehidupan ini dengan sabar dan Berjaya dunia dan akhirat..InsyaAllah... Sekian, selamat Berjaya dunia dan akhirat...

Wednesday, 24 October 2012

perjalanan hidup16

Assalamualaikum, Bersua kembali di arena penulisan ini. Apa khabar kepada pembaca dan palayar blog. Semoga semuanya sihat dan sentiasa dirahmati Allah. Esok, merupakan hari yang paling baik untuk berpuasa sunat kerana saudara seislam di Mekah akan wukuf di Arafah. Jumaat pula seluruh umat Islam akan menyambut hari raya korban. Adakah anda semua telah berkorban. Satu ibadat yang dituntut jika berkemampuan. Jika tidak seekor, sebahagian shj. Insyaallah jika niat ada, suatu hari nanti akan termakbul. Jika telah dan sentiasa berkorban, Alhamdulillah. Maka diucapkan selamat menyambut Hari Raya Korban, semoga hati kita bersih dari dosa2, dan yang penting kita sentiasa bertaubat atas kesalahan yang telah kita lakukan di masa lalu. Moga moga Allah akan menerima taubat kita. Kerinduan tetap ada kepada yang telah tiada, yang telah terputus hubungan, yang telah terpisah jayh, yang disebabkan oleh kesibukan duniawi. Hanya maaf dipohon, kepada yang telah tiada semoga roh mereka dirahmati Allah sentiasa. Aminn... s.a

Friday, 10 August 2012

perjalanan hidup15

Assalamualaikum, Agak lewat aku menulis kali ini. Memang tersangat sibuk. Salam Ramadhan buat semua pembaca. Seminggu lagi dah nak raya. Tentu masing2 dah membeli apa yang patut untuk menyambut ketibaan 1 syawal. Aku seperti biasa.Yang utama baju melayu mesti ada. YAng lain2 sebagai pelengkap sahaja. Keseronokan ternyata kepada kanak2 yang saban tahun menanti Hari Raya dengan keriangan. Yang muda pula sibuk nak bertandang ke rumah si dia. Yang tua pula merasakan hari2 berlalu makin cepat. Almaklumlah, umur makin pendek. Walauapapun perasaan masing2, di sini aku ingin ucapkan selamat menghabiskan ibadat puasa, terutama 10 malam terakhir, dan seterusnya Selamat Hari Raya AidilFitri buat semua pembaca, maaf jika ada terkasar bahasa. Semoga semuanya bergembira dan berbahagia. Hati2 di jalanraya. s.a

Thursday, 7 June 2012

perjalanan hidup14

Assalamualaikum, Perjalanan hidup kita akan berakhir. Tiada siapa yang tahu bila, tetapi tanda2nya banyak diceritakan di dalam Al-Quran dan hadis nabi s.a.w. Kita mesti percaya kerana ianay salah satu rukun iman. Saya nak share cerita di bawah yang saya dapati dari satu blog yg link nya saya letak diakhir artikle ini. Selamat membaca.... Adakah Berlaku Kiamat Pada 2012? by Eramaya.Com Posted on November 17, 2009 by aku Bismillahir rahmanir rahim.Alhamdulillahi Rabbil `alamin wassalaatu wassalam `ala sayyidinaa Muhammadin nabbiyir rahmati washafi`il ummati yaumil qiaamah wa`ala aalihi wasahbihi wassallim.Assalaamualaikum selamat sejahtera semua. Mengikut KALENDAR KAUM MAYAN,hari kiamat akan berlaku pada 21 Disember 2012.Ramai orang menulis dan percaya bahawa dunia kini sedang menuju akhir zamannya pada tahun 2012.Bagaimana pendapat Syeikhul Inabah ini dalam perkara ini untuk renungan bersama? Tamadun Mayan yang terletak di tengah Amerika selatan dianggap sebagai tamadun termaju dalam pengentahuan sains masa .Dan Kalendar Mayan dikatakan amat tepat terutama membabitkan perubahan pada planet.Tamadun ini mempunyai 22 kalendar yang merangkumi kitaran masa cakarwala dan sistem solar.Kalendar kuno berhenti pada tarikh 21 Disember 2012 dan ini lah menyebabkan ramai beranggapan berlakunya kiamat ia itu insiden berakhinya dunia seperti yang di ramalkan.Namun adakah ramalan Kalendar Mayan suatu kepastian mengikut pandangan Islam? AKIDAH. Sebagai umat Islam seseorang wajib beriman bahawa hari kiamat pasti datang dan pasti akan berlaku.Tetapi MASA BERLAKUnya hanya ALLAH sahaja yang mengentahui.Allah tidak memberi tahu seseorang pun sama ada manusia biasa mahu pun Rasul-Nya dan tidak seorang pun yang berupaya untuk mengentahui baki umur dunia yang masih tinggal hal ini berdalilkan wahyu Allah dalam Kitab al-Quran surah al-`Araf ayat 187 yang terjemahnya seperti berikut(harap buka al-Quran): `Mereka menanyakan kepada mu tentang kiamat,bilakah terjadinya? Katakanlah:Sesungguhnya penegentahuan tentang kiamat itu ada lah pada sisi Tuhanku.Tidak seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia(Allah).Kiamat itu amat berat(hura haranya bagi makhluk)Yang di langit dan di bumi.kiamat itu tidak akan datang kepada mu melainkan dengan tiba tiba.Mereka bertanya kepada mu seakan-akan kamu benar benar mengentahuinya.Katakanlah:Sesungguhnya pengentahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah,tetapi kebanyakannya manusia tidak mengentahui`. Dalam Islam tidak ada satu nas pun yang menentukan tarikh bila berlakunya hari kiamat.` Berdasarkan dalil diatas ketepatan masa berlakunya kiamat yang berdasarkan Kalendar Mayan boleh di tolak dan tidak boleh dijadikan pegangan oleh umat Islam.Namun begitu umat Islam wajib beriman dengan ADA nya KIAMAT dan adanya tanda-tanda kiamat sebagaimana yang diberitahu oleh Rasulullah saw.Memang terdapat hadis hadis sahih yang menceritakan tentang tanda -tanda kiamat yang sedang dan akan berlaku sama ada tanda tanda yang besar besar atau tanda tandanya yang kecil kecil. Gambaran hari dan masa berlakunya kiamat ada termaktub didalam al-Quran wahyu Ilahi ada dalam banyak surah antaranya ialah dalam surah Al-Qariah(Peristiwa besar) ayat 1 hingga 5. Surah Al-Infithar(Pecah belah)ayat 1 hingga 5. Surah At Takwir(Menggulung) ayat 1 hingga 7 dan kelanjutan peristiwa dan juga hujjah Allah swt hingga ayat 29.Dan juga ada tersebut dalam lain lain surah (Sila rujuk Al-Quran sebenar untuk lebih tepat sebagai dalil). Terjemah ayat 1-5 surah Al-Qari`ah: `Peristiwa besar Apakah itu peristiwa besar? Tahukah engkau,apa peristiwa besar itu? Di hari manusia bagai kupu kupu yang bertebaran Dan gunung-gunung bagai bulu yang dihembus.` Terjemah surah Al-Infithar ayat 1-5: Ketika langit pecah belah Ketika bintang-bintang bertaburan Ketika lautan melimpah-limpah, Dan ketika kuburan di bungkar (Dikala itu)setiap diri menegntahui apa yang diletakkannya di muka dan apa yang ditinggalkannya di belakang` Terjemah dari surah At Takwir ayat 1-7: `Ketika matahari telah digulung Dan ketika bintang-bintang jatuh bertaburan Ketika gunung-gunung telah dihilangkan Dan ketika unta- unta betina telah ditinggalkan Dan ketika binatang- binatang liar dikumpulkan Dan ketika lautan bergelombang besar Dan ketika diri(manusia) dikumpulkan `. TANDA TANDA KECIL KIAMAT Mengenai tanda tanda kecil ada diceritakan dalam beberapa buah hadis yang sohih seperti hadis berikut: Terjemahannya:`Aku diutuskan dan kiamat seperti dua ini,lalu Baginda mengisyaratkan jari telunjuk dan jari tengahnya`.(Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Hadis ini bermaksud bahawa perutusan Rasulullah saw sebagai penyudah segala rasul dan nabi merupakan salah satu daripada tanda-tanda hampirnya kiamat. Dalam hadis lain Rasulullah saw bersabda: Terjemahannya:`Kiamat tidak akan terjadi kecuali setelah berlakunya peperangan diantara dua puak yang besar dimana ia menyebabkan korban yang banyak dan kedua-dua puak itu menyeru seruan yang sama,dan sehingga diutuskan dajjal-dajjal yang pembohong yang hampir mencapai tiga puluh orang dimana kesemua mereka mendakwa dirinya sebagai nabi,dan sehingga dicabut ilmu penegentahuan[pegangan keagamaan?-p]banyaknya berlaku gempa bumi,masa menjadi semakin singkat,timbulnya fitnah fitanah,banyaknya pembunuhan,harta dikalangan kamu menjadi banyak lalu melimpah ruah sehinggakan pemilik harta inginkan ada orang yang menerima hartanya lalu ia menawarkannya maka berkatalah orang yang ditawarkan harta kepadanya:Saya tiadak inginkan harta itu,dan sehingga manusia berlumba-lumba meninggikan bangunan,dan sehingga lalu seorang lelaki di kubur seorang lelaki lalu ia berkata:Alangkah baiknya jika aku berada ditempatnya,dan sehingga terbit matahari dari sebelah baratnya dan manusia semua melihatnya maka mereka pun beriman,tetapi ketika itu iman seseorang tidak lagi manfaatkan dirinya jika ia sebelum itu tidak beriman atau tidak melakukan kebaikan dalam keimanannya.Pasti akan berlaku kiamat tatkala dua orang lelaki telah merentangkan pakaian di antara mereka berdua lalu mereka tidak sempat berjual beli pakaian itu dan tidak sempat untuk melipatkanya semula.Kiamat pasti akan berlaku tatkala seorang lelaki beredar membawa susu untanya lalu ia tidak sempat meminumnya.Kiamat pasti akan berlaku tatkala seorang sedang membaiki kolamnya lalu ia tidak sempat meneguk air dari kolam itu dan kiamat pasti akan berlaku tatkala seorang sedang mengangkat makanannya kemulutnya lalu ia tidak sempat memakannya`.[Al-Buhari]. Sesungguhnya kalau hendak dihuraikan satu persatu tiap tanda tanda kecil akan berlaku kiamat akan hadis riwayat Al-Bukhari diatas akan memakan ruang yang teramat panjang.Tetapi tanda tanda kecil seperti lahir nya dajjal dajjal pembohong yang mencapai hampir 30 orang yang kesemua mereka mendakwa dirinya sebagai nabi sudah barangkali hampir mencukupi qota iaitu semenjak Musailamah Al Kazzab di Tanah Arab hingga lah ada sesaorang juga yang telah mengaku nabi dan rasul di Indonesia dan juga yang muta`khir ini lahir pula seorang pembohong yang mengaku dirinya`Rasul Melayu`di Tanah Melayu…..! Sesungguhnya sabda sabda Nabi Muhammad Rasulullah saw. tetaplah benar sepanjang zaman. TANDA TANDA BESAR BERLAKU KIAMAT. Banyak hadis hadis Rasullah saw yang menyatakan tanda tanda besar berlaku kiamat antaranya ialah: Terjemahan:`Huzaifah bin Asyad al-Ghifari menceritakan:Pernah suatu ketika Nabi datang kepada kami ketika kami sedang berbual-bual,lalu baginda bertanya:Apa yang kamu bualkan?Mereka menjawab:Kami sedang menyebutkan tentang kiamat.baginda bersabda:Sesungguhnya kiamat tidak akan berlaku sehinggalah kamu melihat sepuluh tanda.Baginda menyebut tanda tanda itu iaitu asap,dajjal,muncul sejenis binatang,matahari terbit dari sebelah barat,turunnya Isa bin Maryam,munculnya Yakjuj dan Makjuj dan berlaku tiga gerhana,satu gerhana di sebelah timur,satu disebelah barat dan satu lagi di Semenanjung Arab dan akhir sekali ialah api yang keluar dari Yaman dan mengusir manusia ketempat perhimpinan mereka`.(Riwayat Muslim). Tetapi berkait dengan sepuluh tanda besar ini penulis ingin menarik renungan pembaca kepada satu hadis Rasulullah saw dalam Sahih Muslim dan syarah Nawawi 18:27-28 yang terjemahannya adalah seperti berikut: Dari Huzaifah bun Usaid r.a. bahawa Rasulullah saw bersabda:`Sesungguhnya kiamat itu tidak akan terjadi sehingga kamu melihat sepuluh tanda……`Kemudian baginda menyebutkan antara lain`dan tiga gempa/tanah longsor.iaitu gempa di wilayah timur,di wilayah barat dan jazirah Arab.` Dari Ummu Salamah ra. ia berkata:Aku pernah mendengar Rasulullah saw bersabda: Ertinya `Sesudahku nanti akan terjadi gempa bumi di wilayah timur,gempa bumi di wilayah barat dan gempa bumi di jazirah Arab.`Saya bertanya,`Wahai Rasulullah,apakah bumi akan digempakan padahal di dalamnya masih ada orang orang yang solih?` Baginda menjawab,`Apakala penghuninya telah banyak melakukan keburukan.`(R.H.ada tersebut dalam As-Shahih). Mengenai hadis ini ada pun alamat besar kiamat itu berlaku apabila terjadi kerosakkan dan kemaksiatan yang bermaharajalela dikalangan manusia…adakah peristiwa Sunami [Kerana akibat gelincaran bumi dalam Lautan Hindi]berberapa tahun lepas seluruh wilayah timur dunia ia itu bermula dari negara Seri Langka,Timur Siam dan Barat Indonesia[Sumatera Barat dan Acheh]Yang memakan korban Ratusan ribu manusia dan yang terjadi gempa bumi di wilayah Padang Sumatera baru baru ini pula[30 September 2009M ] juga memakan korban satu ribu orang adalah satu pertanda besar kiamat dunia akan menjelang tiba?Ada kah Gempa bumi di barat dunia sudah pun berlaku zaman 1000 tahun dahulu? atau akan berlaku? Dan di bumi Arab mungkin belum lagi berlaku sebab jika kita mengikut turutan kata kata nabi hadis di atas Wilayah bumi Arab adalah yang terakhir dan tentunya takala itu maksiat [penentangan atau pengengkaran terhadap syariat Islam ] telah pula bermaharajalela di bumi Arab pula].Walaubagaimana pun Pakar gempa bumi memberi amaran Teheran[adakah Teheran termasuk jazirah Arab atau pun ia wilayah timur?]mungkin mengalami gempa bumi besar di masa akan datang.Dan pada tahun 2003 yang lalu telah berlaku gempa besar di Bam yang meragut nyawa 40,000 orang.Teheran yang penduduknya 12 juta orang sedang berada di atas 100 gelinciran dan bandaraya besar ini tidak mungkin mampu bertahan gegaran gempa yang besar yang mungkin akan berlaku dimasa depan itu.Maka hal hal tersebut diatas boleh kah dianggap sebagai salah satu tanda pada tanda-tanda besar akan berlaku kiamat yang tersebut dalam hadis? wallaahu a`lam. PERMULAAN TERJADINYA KIAMAT Keseluruhan ayat ayat Al-Quran yang menyentuh tentang kejadian kiamat menunjukan permulaan kiamat ialah dengan berlakunya perubahan umum terhadap alam semesta ini.Fenomena yang akan terjadi ialah langit menjadi terbelah [Langit mempunyai tujuh lapis] bintang bintang berguguran dan planet -planet berlanggaran sesama sendiri serta kejadian kejadian lain yang tersebut dalam wahyu Allah-Al-Quran.Segala sesuatu yang berada di dalam alam perwujudan ini akan semua binasa-musnah.Seperti firman Allah dalam A-Quran surah Ibrahim ayat 48: Ertinya:`Pada hari bumi diganti dengan bumi yang lain dan demikian pula langit,dan mereka semuanya[di Padang Mahsar]berkumpul menghadap ke hadrat Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa`. Dan lagi Firman Allah dalam surah al-Haqqah: 13-16: Ertinya: `Maka apabila sangkakala ditiup sekali tiup.dan diangkatlah bumi dan gunung gunung,lalu dihancurkan keduanya sekali hancur.maka hari itu terjadilah hari kiamat.dan terbelahlah langit,kerana pada hari itu langit menjadi lemah.` Berlakunya pertukaran langit dan bumi dengan kewujudan yang baharu adalah selepas tiupan sangkakala yang pertama.Malaikat Israfil ditugaskan meniup sangkakala dengan perintah Allah SWT,sehingga menyebabkan semua yang ada di langi tdan di bumi mati dan musnah semuanya melainkan sesiapa yang dikehendaki Allah seperti firaman Allah dalam Al-quran surah Al-Zummmar68. Ertinya:`Dan ditiuplah sangkakala,maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah,kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi maka tiba -tiba mereka berdiri menungguu[keputusan suratan masing masing]. Mengikut sumber yang diriwayatkan mereka yang tidak dimatikan oleh Allah ialah empat malaikat iaitu Jibraill,Mikail,Israfil dan Izrail.Begitu juga malikat yang bertugas menanggung Arash ketika tiupan sangkakala yang pertama tetapi mereka akan mati juga setelah tiupan sangkakala yang pertama selesai. TIUPAN SANGKAKALA PERTAMA OLEH ISRAFIL. Bahawa yang meniup sangkakala itu ialah malaikat Israfil bersendirian.Sangkakala itu adalah seperti terumpit yang ditiup oleh peniup terumpit atau sebagai peniup wisel perlawanan bola.Lalu keluarlah bunyinya seperti halilintar yang amat keras.Dalam hadis riwayat at-Tabarani daripada Abu Hurairah menyebut bahawasanya tatkala Allah selesai menjadikan tujuh petala langit dan bumi,maka Allah menjadikan sangkakala lalu diberikan kepada Israfil.Kemudian Israfil meletakkan sangkakala itu pada mulutnya sambil pandangannya tertumpu ke arah Arash menanti bilakah dia diperintahkan untuk meniupnya.lalu Aku (Abu Hurairah)berkata:`wahai Rasulullah apakah maksud Sur(sangkakala) itu?`Baginda menjawab`Ia seperti satu tanduk.`Aku bertanya:`Bagaimana pula keadaannya?` Baginda menjawab:`Ia amat besar,demi Tuhan yang diriku dalam kekuasaan-Nya,bahawa edarannya(yakni mulut/ukur lilitnya)saperti lebar tujuh petala langit dan bumi.` Dalam riwayat daripada Abu asy-syeikh daripada wahab menyebut bahawa Allah telah menjadikan sur(sangkakala) daripada lu`lu`(permata)yang jernih seperti kaca. Ahlul kasaf menggambarkan al-sur(tetuang) seperti tanduk itu adalah sempit dibahagian al-asfal(bawah) dan amat luas dibahagian al-`ala(atas) .Bumi adalah terletak di bahagian ujungnya al-asfal panjang al-Sur sampai kepada al-`Arsil majid yang amat besar radiusnya atau dengan kata lain mengikut geocentric system bahawa al-markaz iaitu bumi yang kita huni ini merupakan`hujung tetuang` dan al-Falaqul `ala merupakan`umbi tetuang.Ada pun kedudukan tetuang itu adalah hujungnya di bawah dan umbinya diatas. Ada pun tetuang yang terletak pada mulut Israfil untuk dihembuskan(ditiupkan) pada hari kiamat iaitu hari kebinasaan alam dan hari kebangkitan semula itu tersebut dalam al-Quraan dan al hadis nabawi dan kadang kadang disebut juga an-Naqur ertinya terumpit(lihat surah az-zumar ayat 68 dan surah al-mudathsir ayat 8-10.Dalam bahasa Melayu disebut sangkakala iaitu pengambilan dari bahasa sanskrita`sangkha`ertinya` terumpit` dan `Kala` ertinya `waktu` atau `kehebatan-kedahsatan`. Ada pun kedudukan Israfil yang sedang memegang al-Sur itu mengikut satu hadis yang lain dinyatakan ia berada di-Assamaau thaniyyah ia itu di langit yang kedua yang mengikut kajian kosmologi Islam ialah di alam barzah.Bahawa al-Sur yang terletak pada mulut Israfil itu memang dalam keadaannya begitu,bukanlah suatu perlambangan.Ia suatu kejadian ciptaan Tuhan dalam alam ghaib tetapi tidak melampaui batas alam barzah.Menekala alam barzah sendiri terdiri dari tingkat tingkat alam syahadah(alam nyata) dan alam ghaib.Dan Israfil hanyalah dalam menunggu perintah Tuhan untuk tetuang itu di tiup sebagai signal bermulanya peristiwa kiamat.Maka tidak ada siapa yang tahu dan tidak ada perkiraan sains masa dan kalendar dan waktu yang dapat menentukan bilakah tetuang sangkakala itu akan ditiup oleh Israfil dengan perintah Tuhan! Mengikut kepercayaan kaum Mayan kiamat akan berlaku keatas alam semesta ini.Kepercayaan ini berdasarkan sains masa dan kalendar mereka.Nampaknya keperecayaan mereka tentang kiamat ada.Dan sama dengan kepercayaan islam serta agama agama samawi yang lain juga. Wahyu Allah mengenai kejadian kiamat dunia tersebut dalam al-Quran terdapat pada banyak surah dan ayat.Contohnya firman Allah dalam Al-Quran surah Al-Hajj-atyat 7: Ertinya:`Dan sesungguhnya hari kiamat itu pastilah datang,tidak ada keraguan padanya,dan bahawasanya Allah membangkitkan semua orang di dalam kubur.` Namun mengenai masa berlakunya kiamat iaitu tiupan sangkakala pertama kali oleh malaikat Israfil tidak semestinya berlaku mengikut tarikh kalendar mereka [21 disember 2012] kerana Islam berdasarkan firman Allah SWT Maha Penguasa Semesta Alam yang mana saat kiamat itu tiada siapa pun makhluk-Nya yang tahu malah tidak juga oleh malaikat Israfil sendiri yang bertugas meniup sangkakala itu.Saat itu hanya lah Allah SWT saja yang tahu dan Dia sahajalah yang menentukan. Walau bagaimana pun ada hadis yang menerangkan bahawa hari permulaan terjadi kiamat itu adalah pada hari jumaat.Tetapi jika mengikut penelitian terhadap jadual perjalanan tahun,bulan dan hari mengikut kalendar Hijrah bahawa hari 21 disember 2012M itu ialah hari rabu bukan hari jumaat.Hal ini telah tidak berbetulan dengan sabda Rasulullah saw.Maka berdasarkan ini tidak lah berlaku kiamat pada 21 disember tahun 2012M.atau 8 safar 1434 itu.Insaallah.[Edit: sila lihat komentar Perantau dalam perkara hari jumaat tersebut setelah selesai membaca artikel ini]. Tetapi anda tanda kecil kiamat yang semakin hampir akan berlaku memang ternyata kerana seperti apa yang disabdakan Rasulullah saw memang telah banyak berlaku contohnya seperti sabda Rasulullah saw dari Anas r.a: Ertinya:`Di antara tanda tanda-hari kiamat adalah hilangnya ilmu dan munculnya kebodohan(dalam hal beragama-p),banyak khmar diminum,zina bermaharajalela,jumlah bilangan lelaki sedikit,jumlah bilangan wanita banyak,sampai lima puluh wanita sebanding dengan satu lelaki.` [HR.Bukhari dan Turmudzi]. Ada pun tanda tanda besar akan berlaku kiamat[yang sepuluh perkara]mengikut kebanyakan ulama` masih tidak banyak berlaku iaitu Kabut,Dajjal,Haiwan Besar,Matahari terbit dari Barat,Turunnnya Nabi Isa Ibnu Mariam,Keluarnya Yakjuj dam Makjud,Terjadinya tiga gerhana bulan di barat dan timur dan Jazirah Arab dan akhiranya keluar api dari negeri Yaman yang mengusir manusia ke tempat perkumpulan mereka. Kita ambil satu dalil sahaja dari alamat alamat besar kiamat tersebut di atas menjadi dalil kenapa kita berpendapat kiamat tidak akan berlaku pada 21 Disember 2012 mengikut sains masa dan kalendar kaum Mayan itu.Kalau kita mengikut perkiraan masa kalendar mereka kiamat akan berlaku hanyalah mengambil masa 3 tahun 1 bulan 20 hari saja lagi dari tarikh penulisan artikel ini(1 hb.November 2009).Salah satu tanda tanda besar kiamat yang tersebut mengikut sabda Rasulullah saw ialah Turunnya Nabi Isa a.s. dari langit membunuh Dajjal barmata satu.Tetapi Nabi Isa a.s.belum lagi turun ke bumi pada saat ini.Dan jika Nabi Isa a.s. telah turun menurut riwayat ia akan mendiami bumi selama tujuh tahun dan menurut sebahagian riwayat yang lain lagi ialah selama empat puluh tahun barulah baginda wafat di bumi.Jadi amat bersalahan dari segi`WAKTU dan MASA pada penentuan kalendar Mayan yang mengatakan kiamat akan berlaku [hanya 3 tahun 1 bulan 20 hari saja lagi dari saat penulisan ini] ia itu pada 21 Disember 2012M. Menurut riwayat Imam muslim dari Abdullah bin Umar r.a. bahawa rasulullah saw bersabda: Ertinya`Lalu Allah mengutus Isa Ibnu Mariam…..lantas ia tinggal bersama orang banyak selama tujuh tahun,yang pada waktu itu tidak ada permusuhan sama sekali antara sesama manusia.Setelah itu Allah mengirim angin yang sangat dingin dari arah Syam,maka tidak ada seorang pun di muka bumi yang pada waktu itu masih mempunyai kebaikan atau keimanan dalam hati walau pun seberat atom melainkan akan dihembuskannya dan mati kerananya.`[HR.Muslim,bab Dzikrid Dajal 18:75-76]. Sedankan pula dalam riwayat Imam Ahmad dan Abu daud disebutkan: `Kemudian ia tinggal di bumi selama empat puluh tahun,kemudian Allah mewafatkannya,dan dia disolati oleh orang- orang Muslim.`[sahih fatul-Bari 6:493]. Kedua riwayat diatas sama sama sahih, dan ini merupakan suatu kemuskilan namun jika riwayat yang mengatakan tujuh tahun itu diertikan dengan pengertian tujuh tahun setelah turun kembali kebumi,lalu ditambah usia beliau yang tiga puluh tiga tahun sebelum diangkat ke langit dahulu sehingga demikianlah menjadi kata bermaksud empat puluh tahun itu.wallahu a`lam. Tetapi walau pun di katakan lamanya nabi Isa di bumi ialah tujuh tahun sahaja sebelum wafat beliau maka fakta ini sudah pasti jua menghapuskan telahan kalendar kaum Mayan bahawa kiamat akan berlaku hanya tiga tahun satu bulan dan dua puluh hari lagi daripada tarikh artikel ini di tulis.Walaubagaimana pun pada tarikh tersebut mungkin juga ada sesuatu peristiwa kosmos semesta yang mungkin akan berlaku tetapi tidak lah KIAMATUL-KUBRA.Wallahu a`lam. Tetapi jika berdasarkan alamat -alamat kecil tanda akan berlaku kiamat yang kian hampir memang banyak telah terjadi misalnya perkara perkara berlaku di Eropah dan Amerika dan di mana mana sahaja dunia timur juga iaitu arak dan zina bermaharajalela.Jika kita membuat penelitian sosial maka kita ketemukan ratusan ribu anak-anak haram dan yang berdaftar setiap tahunnya disebelah Eropah dan Amerika mencapai jutaan orang.Bukan hanya khamar dan zina yang menjadi tanda tanda kecil kiamat tetapi kejahatan yang telalu banyak terjadi juga mencakupi dosa dosa besar yang di haramkan agama dikerjakan.Syirik,Sihir,bunuh,zina-homosex-lesbian,minum arak bermerajalela dimana mana.Begitu juga pepereangan antara Yahudi yang di sokong oleh Amerika terhadap orang orang negara Islam dan juga peperangan oleh Amerika dengan sokongan para sekutunya terhadap negara negara islam.Dan satu hadis Rasullullah saw yang boleh menjadi perhatian kita sama ada kiamat itu sudah hampir tiba ialah apabila berlaku perkara seperti hadis yang di riwayatkan oleh Turmuzi dari Abu Hurairah ini dan persoaalan adakah perkara tersebut ini telah berlaku ia itu: Rasulullah bersabda: Ertinya:`Tidak akan datang hari kiamat sehingga orang-orang muslim memerangi orang orang Yahudi dan membunuh mereka sampai mereka bersembunyi di sebalik bebatuan dan pepohonan,maka batu dan pohon itu berkata:`wahai orang Islam! wahai hamba Allah! Ini orang Yahudi di belakangku,kemarilah dan bunuhlah,kecuali ada satu pohon(yang melindungi mereka) yang bernama gharqad iaitu pohon Yahudi.` Wallahu a`lam Wallahu yahdis sabiil. Al fakir Ilallah. 12 .00 malam hari ahad 1 Nov.2009. Link: http://akanmati.wordpress.com/2009/11/17/adakah-berlaku-kiamat-pada-2012-by-eramaya-com/