Tuesday 3 November 2009

Impian...




Hari ini aku ingin menceritakan impian aku untuk masa depan. Kata orang, kita hanya merancang tapi tuhan yang menentukan. Jika kita amati ungkapan tersebut, memang ada kebenarannya. Tapi jika kita merancang dengan betul dan melalui jalan jalan yang diredhai, maka jika kita tak mencapainya, kita masih dapat pahalanya. So, janganlah mudah mengalah dan teruskan usaha hingga berjaya. Aku selalu berpegang pada prinsip, 'hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih' dan juga ungkapan ini iaitu 'peluang hanya sekali sahaja' selalu menjadi pendorong untuk aku terus berjaya. Memang tak semua yang kita hajatkan itu akan tercapai, dan jika itu berlaku maka kita harus bersyukur kerana mungkin ada hikmah di sebaliknya.
So, berbalik kepada impian tadi, jika ditanya pembaca blog ini, pasti masing masing ada impian masing masing.
Impian aku yang pertama ialah untuk berjaya membawa pulang ijazah yang sedang aku usahakan ini. Ianya berguna untuk aku membuat dan mengembangkan research aku nanti. Yang kedua ialah untuk hidup selesa dan bahagia seperti orang lain yang bahagia. mungkin sukar atau mungkin mudah, itu aku tak tahu tapi itulah niat aku.
Seterusnya aku ingin membuat kebajikan kepada orang orang yang memerlukannya, supaya mereka juga dapat merasai kenikmatan hidup ini. Dan juga aku ingin terus beramal dan melakukan segala suruhan yang maha esa hingga hujung nyawa. Tapi tak dinafikan ada impian aku yang tak kesampaian iaitu untuk menunjukkan kejayaan aku nanti kepada kedua orang tua ku. Itulah hakikatnya bahawa kita hanya merancang, tuhan yang menentukan.
Semoga segala impian aku tersebut akan tercapai hendaknya dan jika ianya hanya setengah jalan sahaja, aku tetap akan bersyukur..


s_a



2 comments:

  1. Hi hi hi...dah ada pun satu...sambil menyelam minum air...tapi guna duit sendiri, bukan bantuan dari kerajaan...

    ReplyDelete