Sunday 1 November 2009

Pagi ini...


Pagi ini sejuk. Hujan di luar tidaklah lebat tapi bunyinya menyapa atap memainkan lagu yang enak untuk tido.Terasa ingin menarik selimut kembali, tapi berfikir sejenak akan mimpi semalam. Mimpi yang bercampur baur. Mimpi tentang seseorang yang dirindui. Mimpi tentang dunia yang semakin kalut. Mimpi tentang sahabat lama yang bertandang bertanya khabar. Mimpi tentang research yang belum selesai.Mimpi yang seakan akan tak sudah....

Aku jumpa seorang awek yang seakan aku kenal, tapi di mana ya...yang aku rasa seperti aku merinduinya....dia pun merindui aku juga yang kelihatan dari riak wajahnya. Tapi mimpilah katakan, aku tidak berapa ingat apa yang terjadi selepas itu tapi aku rasa bahagia. Lepas itu aku jumpa sahabat aku masa aku belajar kat universiti dulu...yang tidak berubah dengan mulut bisingnya dan kelucuannya...macam2 hal yang diperkatakannya...Selepas itu aku melihat sesuatu di langit seperti ada tulisan ayat Quran yang timbul dan hilang...kemudian timbul semula...aku membacanya tapi aku tidak ingat ayat tersebut..lepas itu aku mimpi menaiki sesuatu yang sangat laju, macam keretapi laju tapi bukan keretapi sebab ianya hanya muat untuk 2,3 orang sahaja... aahhh, betullah kata orang, mimpi hanya mainan tido sahaja..tapi aku masih teringat akan mimpi melihat ayat Quran tersebut. Aku memikirkan bahawa dunia sekarang ini telah terlalu uzur...macam2 perkara telah berlaku akhir zaman ini; peperangan, bencana alam dan lain2 yang sinonim dengan tanda-tanda akan berakhirnya kehidupan manusia di dunia ini...

Aku menulis di sini supaya aku tidak lupa akan mimpi aku malam tadi. Mimpi yang sentiasa menjadi mainan tidur seorang manusia. Adakalanya mimpi itu benar, tapi adakalanya mimpi itu hanya sekadar mainan tidur yang menjadi perencah di alam mimpi..dan aku merasakan kedinginan dan kemerduan bunyi air hujan yang menarik minat aku untuk kembali ke alam mimpi... dan aku merindui mimpi bersama dengan ayah ibu ku yang telah pergi...yang sangat sangat aku rindukan......


s_a

No comments:

Post a Comment