Friday 11 December 2009

Suratan hidup...


Salam,
Baru je nak kata sesuai dalam keadaan arus kedinginan musim salju sekarang ini, dah ditimpa penyakit. Batuk, selsema dan demam datang dalam package yang sunggu sempurna. Terasa badan begitu lemah sekali. Ubat sentiasa ada tapi melengah lengahkan masa pengambilannya kerana tak mahu makan ubat yang mengandungi drug yang merosakkan untuk jangkamasa panjang.

Digagahkan juga badan ini untuk pergi ke universiti kerana ada perkara2 yang perlu diselesaikan. Masainilah terasa diri ini sangat lemah dan kerdil. Tiada satu kuasa pun yang dapat menghalang kekuasaan Allah jika sesuatu perkara itu nak berlaku.Mahu tak mahu terpaksa hadapi kenyataan. Semuanya ada hikmah tertentu yang manusia itu sendiri tidak mengetahuinya.

Awal pagi dah terjaga. Mungkin teringat kepada assignment yang perlu diselesaikan segera. Selesai sahaja meng-edit journal yang telah disemak oleh supervisor yang baik hati sangat, mulalah mengelamun...

Tak sabar sangat rasanya nak kembali ke tanahair tercinta. Tiada apa yang nak dikejar atau tiada siapa yang menunggu. Cuma kerinduan yang bersangatan terhadap kampung, sanak saudara dan rakan taulan yang membuatkan hati ini begitu meronta ronta untuk pulang. Tapi terfikir juga, bila dah kembali, suatu masa nanti akan rasa kerinduan pula akan kehidupan di sini. Semua itu adalah asam garam kehidupan. Manusia tidak akan puas di dalam menghadapi kehidupan ini kerana godaan nafsu yang berperingkat peringkat dan bermacam macam ragam.

Cuma adakah kita ini dapat mengawalnya atau kita ini akan dikawal olehnya, itu semua bergantung kepada hati kita dengan ajaran dan amalan yang dibuat. Yang pasti, jalan yang ada di depan kita adalah lurus. Kawalan adalah pada diri kita sendiri dengan panduan2 yang telah ditetapkan oleh Allah yang maha berkuasa, samada terjunam kejurang yang dalam, atau terus ke depan menuju kebenaran....

2 comments:

  1. kerinduan yg bersangatan...first time dgr bersangatan..loghat negeri mane tu bro? ;p

    ReplyDelete
  2. maksudnya, rindu yg tak blh ditahan tahan lagi...loghat ore yg tulis tu la...:)

    ReplyDelete