Sunday 13 December 2009

Suratan Hidup II..


Salam,
Kita dihidangkan dengan pelbagai peristiwa sedih dan duka atas kehilangan orang tersayang. Hakikatnya, semua mahluk di dunia ini akan pasti merasai kehilangan termasuklah yang bukan manusia.Itulah ketentuan ilahi. Allah akan menguji setiap manusia dengan pelbagai ujian ujian, semoga kita bertaqwa.

Bila membaca keratin keratan akhbar di tanahair, yang berkisah kepada kemalangan etc, maka akan ada jiwa yang melayang. Adakah ini suratan atau kelalaian manusia itu sendiri. Pelbagai faktor perlu dilihat oleh semua yang terlibat di dalam mengurangkan mangsa mangsa yang tidak berdosa.

Jika dilihat di UK ini, undang2 jalanraya amatlah ketat. Justeru itu kadar kemalangan yang berlaku adalah kecil. Dan ini bolehlah kita katakan sebagai kemalangan. Tapi jika kadar kemalangan yang tinggi,maka itu adalah berpunca dari kelalaian manusia itu sendiri yang mungkin boleh dielak. Mungkin mentaliti masyarakat kita hari ini sudah tidak dapat dikawal lagi. Undang undang tidak mahu dipatuhi walhal undang undang tersebut adalah berguna untuk keselamatan. Kita selalu bercakap pasal berusaha, berdoa dan bertawakal tapi hakikatnya kita tidak mempraktikkan pun akan ajaran tersebut.

Memang ada yang berhati hati tapi jika sebelah pihak sahaja yang beringat, tidak akan menjadikan undang undang tersebut berkesan dan ini yang menyebabkan angka korban yang tinggi. Sebelum artikel ini di tulis, berlaku kemalangan maut yang melibatkan pengantin yang baru sahaja melangsungkan akad nikah. Memang kemalangan tersebut tidak dapat dielakkan kerana sebab teknikal, tapi jika kita selidik tentang keadaan bas yang bertembung dengan kereta tersebut.Adakah pemandu bas tersebut mengikut hadlaju yang dibenarkan? Di negara mat salleh ini, pemandu kenderaan yang besar sentiasa bersopan santun dengan pemandu kenderaan yang kecil. Kalau mereka melihat orang berjalan kaki pun yang ingin melintas, kenderaan yang ingin keluar simpang, mereka akan memperlahankan kenderaan dan memberi laluan kepada pejalan kaki dan kenderaan tersebut. Cuba kita fikir, itu pemandu yang bukan Islam yang mematuhi undang undang. Di negara kita, rata2 adalah pemandu pemandu yang berlesen tapi bila dah berada dijalanraya, kebanyakannya hilang pedoman.

Selagi kita tidak merubah mentaliti diri kita sendiri, selagi itulah akan ramai yang terkorban. Perlu diajar kepada murid2 yang berada sekolah rendah lagi akan kepentingan berhati hati di jalanraya dan juga semasa memandu. Pelajaran ini perlu diwajibkan untuk menengah rendah. Dengan ini sahaja akan dapat menyedarkan masyarakat kita secara jangka panjang. Bila sampai satu tahap nanti, semua masyarakat akan sedar kepentingan keselamatan di jalanraya kerana masyarakat adalah terbina dari budak budak yang kecil yang telah diajar sejak dari bangku sekolah lagi.

Sekian

p/s: Takziah dan Al Fatihah kepada yang telah kehilangan....


Artilce di atas telah diterbitkan di akhbar Berita Harian di halaman surat dari pembaca.
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Surat/20091214014226/Article/index_html

2 comments:

  1. Salaam dik..

    tengok ler TUNJANG SA'ADAH kat >> youtube

    tQ dtg ke bicaraskrip :-)

    ReplyDelete
  2. dh tgk pun..mmng best...keegoan llki terhapus bila sedih yg amat sangat,bro mmng pandai menulis skrip..keep going...nnti blh share pengalaman yg ada...tq

    ReplyDelete