Friday 18 December 2009

Kejadian Snow


Salam,
Salji mula menampakkan diri setelah bertahun tahun tidak menimpa bumi UK terutama di sebelah Selatan. Bermula dengan kedatangan nya awal tahun ini (2009), pihak kerajaan UK seperti tidak bersedia untuk menyambutnya sedangkan lapuran forecast di sini memang 95% adalah tepat. Lapuran akhbar tempatan menyatakan pihak council di beberapa bandar utama kehabisan sumber bekalan garam yang amat berguna untuk mengatasi masalah di jalanraya dan juga di lapangan terbang.

Seperti sedia maklum, garam ini digunakan untuk mencairkan timbunan salji yang tebal terutama di jalanraya dan juga di landasan kapalterbang. Kejadian salji yang tebal ini yang melanda UK sedikit sebanyak memberi pengajaran kepada pihak berwajib akan kepentingan untuk sentiasa bersedia menghadapi kemungkinan tersebut berlaku lagi di musim ini. Kejadian kekurangan garam ini telah menyebabkan keadaan yang sedikit bercelaru. Teringat saya di mana semua sistem pengangkutan telah dibatalkan kecuali Tram, dan ini menyukarkan pengguna untuk berhubung dengan tempat kerja, ke sekolah, ke pejabat, ke universiti dan lain lain.

Walauapapun yang berlaku, manusia hanyalah dapat merancang dan bersedia setakat kemampuan yang ada. Perlu diingat, walau secanggih manapun kelengkapan yang ada, jika tidak mendapat keizinan dari Allah yang maha berkuasa, sekelip mata sahaja kita tidak akan dapat mengatasinya.

Oleh itu, apapun yang kita lakukan, kita mestilah sentiasa berdoa dan memohon kepada Allah agar kita diberi kekuatan dan semangat untuk terus menghadapi segala dugaan dan cabaran, dan sentiasa ingat bahawa segala kejadian di muka bumi ini adalah dengan keizinan yang maha berkuasa.

Kita hanya merancang, Allah jua yang menentukan. Tapi jangan pula kita lemah semangat dengan menyatakan tak perlu kita buat kerana kita rasa kita tak boleh melakukannya, kerana setiap perbuatan yang baik itu yang bertunjangkan kepada niat yang ikhlas, pasti ada ganjarannya di sisi Allah, walaupun kita gagal untuk melaksanakannya. Yang pasti, hati kita mestilah ikhlas dan sentiasa memohon keampunan dari yang maha esa, setiap masa, setiap detik, hingga ke nafas yang terakhir.

SELAMAT MENYAMBUT MA'AL HIJRAH 1431-tekadkan hati, bulatkan azam untuk terus mencapai kejayaan yang diimpikan di dunia dan di akhirat.

p/s:Maaf jika saya buat salah di dalam penulisan saya ini dan sebelumnya.

No comments:

Post a Comment