Sunday 31 January 2010

Melangkah ke hadapan..


Salam,
Semalam dan hari ini aku meluangkan masa berjalan dan bersiar di kawasan yang aku tak pernah pergi. Telah 3 tahun lebih, barulah aku berpeluang untuk pergi ke situ. Mungkin kerana aku sibuk. Mungkin kerana aku rasakan tempat tersebut tak menarik. Atau mungkin aku rasakan tempat tersebut dekat dan tak perlu tergesa gesa untuk mengunjunginya.

Dalam perjalanan ke situ, aku mengelamun sambil memandu kereta aku yang gagah perkasa lagaknya. Aku teringat kepada lebuhraya yang tak kurang hebatnya di negara aku sendiri. Cuma bezanya di sini aku tak perlu membayar tol. Kalau di negara aku, di kiri kanan jalanraya tersebut banyak terdapat pokok2 tanaman pertanian, dan tak kurang juga hutan simpanan. Tetapi berlainan di sini, terdapat bukit dan ladang yang luas saujana mata memandang. Terdapat lembu2, kambing biri biri dan kuda kuda yang sedang khusyuk menjamah rumput rumput hijau yang enak di makan begitu sahaja.Begitu lapang rasanya fikiran yang barangkali sedang berkecamuk dengan kerja ilmiah yang belum selasai.

Aku juga teringat semasa aku memandu di beberapa buah negara di Europe yang lain. Phenomena dan lanskap nya agak serupa. Cuma di Spain, aku memandu di lingkaran banjaran nya yang curam dan melalui banyak terowong. Di Holand pula, 'highway'nya memang lurus dan kenderaan nya agak pantas meluncur di atas nya. Agak kekok juga pada mulanya kerana maklumlah, pemanduan semuanya di sebelah kiri. Apabila berada di Italy, kecanggihan keretapi lajunya memang mengkagumkan. Setiap terminal begitu ramai pengunjungnya. Masing2 berlari lari anak untuk mengejar keretapi yang akan membawa mereka ke destinasi yang hendak di tuju.

Lamunan aku terhenti seketika apabila member memberitahu ingin singgah di tempat rehat dan rawat untuk melunaskan hajat masing2. Keadaan di sini memang sama dengan keadaan di negara aku yang sedang pesat membangun. Semuanya ingin melangkah ke hadapan dengan jaya dan cemerlang. Sudah menjadi tugas kita sebagai warganegara yang merdeka dan masih muda, untuk bangun selari dengan kepesatan pembangunan negara2 luar terutama negara2 dunia pertama.

Oleh itu, tenaga2 muda yang masih belajar dan sedang menuntut ilmu, marilah kita bersama untuk membangunkan negara kita yang sedang menuju ke puncak kejayaan, dan lupakan sengketa yang sedikit sebanyak akan menjejaskan keharmonian negara yang sedang melangkah ke hadapan di persada dunia.

Ingatlah, keamanan sekarang ini yang dinikmati oleh semua golongan masyarakat, menjadi faktor utama untuk kita menuju kejayaan. Perosak keamanan sentiasa mencari jalan untuk memusnahkan kejayaan kita ini dan seharusnyalah generasi muda sekarang sentiasa meningkatkan jati diri untuk bersama mempertahankan keharmonian sesama kaum di negara kita.

Kita perlu menjadikan persengketaan di negara2 luar sebagai iktibar kerana jika telah terjadi permusuhan sesama kita, keamanan sukar untuk dikembalikan. Bukan orang lain yang sengsara, tetapi kita juga yang menerima padahnya kerana permusuhan yang kita sendiri tidak tahu di mana punca sebenarnya.

sekian

No comments:

Post a Comment