Thursday 7 January 2010

Avatar


Salam,
Mula mulanya terasa tidak ada apa yang menarik dengan tajuk Avatar sehinggalah aku sendiri menontonnya.Rata rata peminat filem di seluruh dunia termasuk malaysia menyatakan rasa amat berpuas hati akan filem tersebut.Dari segi arahan, grafik dan jalan ceritanya memang hebat. Message yang hendak disampaikan kepada semua penonton adalah hubungan kemanusiaan dengan kerakusan pihak tertentu menunjukkan kuasa mereka yang pada anggapan mereka tiada siapa yang dapat menghalangnya.

Berbalik kepada kongsep cerita tersebut, sebagai umat islam ada sedikit penyelewengan dari konsep akidah kerana dalam filem tersebut unsur2 tidak logik seperti kuasa alam yang boleh mengawal fikiran dan integrasi antara spiritual semua mahluk di planet tersebut walaupun unsur2 moden seperti boleh memuat-turun data2untuk berinteraksi antara makhluk di planet tersebut. Bagi kita sudah tentu Allah lah yang maha berkuasa.

Tetapi message yang hendak disampaikan adalah sinonim dengan keadaan dunia sekarang ini. Kuasa besar akan berbuat apa sahaja untuk merampas sesuatu yang menjadi milik orang lain tanpa memikirkan kesan disebalik tindakan tersebut. Di dalam filem ini satu jenis logam menjadi rebutan yang mana ianya simbolik kepada emas hitam dan gas asli yang menjadi rebutan sekarang ini oleh kuasa barat.

Di dalam filem ini juga diterapkan nilai kasih sayang yang menjadi tunjang utama kesepakatan sesuatu kaum itu untuk bersatu menentang kejahatan yang akhirnya boleh ditewaskan.

Juga nilai2 cinta yang berputik apabila seseorang itu mengenal hati budi orang lain yang bersemi di lubuk hati walaupun masing masing tidak pernah kenal sebelum itu.

Walauapapun pemahaman seseorang itu selepas menonton filem ini, yang pasti sebagai umat islam, cinta kepada Allah dan rasulNYA adalah cinta sejati yang membawa kebahagian di dunia dan di akhirat. Cinta kepada insan lain pun perlu demi untuk memupuk keharmonian hidup. Tetapi seperti yang kita sedia maklum, cinta kepada insan adalah cinta yang tidak akan kekal dan mungkin tidak akan membawa kebahagian...

sekian

No comments:

Post a Comment