Saturday 23 January 2010

Insan...



Salam,
Bila kita sebut sahaja pasal insan, ianya membawa beberapa pengertian. Dan yang nak saya coretkan di sini ialah insan yang bernama manusia. Manusia yang dilahirkan dengan sifat2 yang sempurna. Manusia yang dicipta dengan pelbagai karenah. Manusia yang ujud dengan berbilang bangsa. Manusia yang mempunyai pelbagai watak. Watak yang sentiasa berlakun dan beraksi di pentas dunia yang menghasilkan satu sandiwara.Dunia yang indah yang dijadikan begitu luas bak terbentangnya permaidani.Dunia di mana manusia mencoretkan seribu kelakuan.Kelakuan yang mempunyai kepelbagaian watak.Berbahagialah mereka yang berwatak baik. Sengsaralah mereka yang bertopengkan iblis.

Jika dilihat dan direnungi akan manusia hari ini, masing2 sibuk mengejar kedudukan, pangkat dan harta. Sedangkan dunia sebenarnya telah terlalu uzur. Bencana2 alam semakin kerap berlaku. Peperangan seperti tiada berpenghujung. Kebuluran berlaku ditengah2 masyarakat bangsa lain yang bermewah-mewahan.Apakah perasaan insan2 yang bernama manusia ini? Tidak adakah sekelumit rasa belas kasehan terhadap insan2 lain yang kebuluran, yang mati dibom saban hari, yang dirobek maruah mereka, yang ditindas kerana miskin. Mungkin telah hilang di hati mereka rasa belas kasihan,rasa kemanusiaan, rasa yang mereka juga adalah manusia.

Beruntung lah manusia yang lahir di dalam keadaan beriman dan bertakwa. Boleh hidup aman dan damai. Boleh hidup berkasih-kasihan. Boleh belajar setinggi yang mungkin. Boleh membina hidup berkeluarga.Dan yang pasti, bila mati akan berada di tempat yang bahagia yang telah dijanjikan oleh yang maha esa.

Sebagai insan yang mempunyai tanggungjawab terhadap bangsa, agama dan negara, kita seharusnya bertekad untuk terus maju kehadapan, dan janganlah kita berpecah belah kerana keamanan amatlah susah untuk dinikmati jika kita telah tidak lagi bersatu. Sejarah membuktikan bahawa kaeamanan sesebuah negara itu dikecapi setelah banyak jiwa-jiwa yang terkorban.Musuh musuh negara tidak tidur siang maupun malam di dalam usaha untuk memporak-perandakan negara kerana mereka amat risau jika keamanan yang dirasakan sehingga kini, kekal untuk selamanya...

sekian

No comments:

Post a Comment