Friday 16 October 2009

Jumaat yang hening


Di luar masih gelap lagi. Jam baru pukul 4 pagi. Sejuknya bukan kepalang. Nasib baik ada heater yang setia menemani ku sekian lama aku berada di bumi penjajah ini. Mataku terasa perit kerana kejutan deringan jam yang juga teman setia ku. Aku termenung seketika. Begitu malas untuk aku pergi mencuci muka dan mengosok gigiku. Waktu subuh lambat lagi, detik hatiku. sebentar tadi aku amati tulisanku dalam blog ini. Macam ada perasaan sentimental sahaja tulisan ku. Tapi itulah reality nya. Kadang2 perasaan gembira, sedih dan adakalanya bercampur baur. Tapi aku yakinkan diriku bahawa menjadi anak jantan janganlah terlalu emosi. Dan itulah yang menjadikan ku lebih tabah berada di sini. Sebelum ini aku tak berapa layan sangat dengan blog-blog yang ada di laman web, tapi setelah kerja ku hampir siap, barulah aku mula nak berjinak jinak dengannya. Ya la, segala apa perasaan, aktiviti, memori dan segalanya boleh dicoretkan di dalamnya...

Selesai aku sembahyang sunat, aku membuka note book ku dan menulis akan plan perjalanan aku pada hari ini. Aku amati ruangan catatan untuk aku tulis di dalamnya.Hari ini hari Jumaat. Jumaat yang penuh dengan keberkatan...Di luar begitu sepi sekali. Sesekali terdengar tiupan angin menerjah bucu atap bilik ku. Inilah masa yang paling sesuai untuk aku menelaah dan melihat kembali akan apa yang telah aku buat hari semalam. Aku pun membuka Journal yang aku print semalam untuk aku dapatkan sedikit info berkenaan research ku. Sambil itu aku membuka email yang aku lupa nak jenguk semalam. Tidak banyak cerita-cerita yang masuk. Cuma ada beberapa berita yang kelakar dan lucu dari rakan-rakan yang berada di Malaysia. Aku tersenyum sendirian...

Sambil itu aku menulis perancangan untuk hari ini, seperti biasa pergi Universiti, pukul 10.30 ada kursus sampai 12.00 tghari, lps tu pergi sembahyang jumaat, kembali semula ke Universiti, rutin biasa pukul 3.30 ptg pergi kerja (part time-mungkin bulan nie penghabisan aku kerja sebagai 'floor engineer'), pkl 6.15 mlm, balik semula ke Universiti dan pulang ke rumah pukul 10.00 mlm. Habis satu perjalanan hidup untuk hari ini...

Itulah rutin ku hari-hari yang kalau diikutkan memang bosan dan jemu sekali. Tapi apakan daya, amanah dan janji mesti dikotakan untuk berkhidmat kepada bangsa dan tanahair tercinta.

Sedar tak sedar, waktu Subuh telah pun masuk dan sekali lagi tugas sebagai muslim kena ditunaikan. Aku berdoa di Subuh yang hening ini agar Allah memberi aku kekuatan untuk terus berjuang dan berjuang hingga ke nafas yang terakhir...

s_a

No comments:

Post a Comment