Thursday 15 October 2009

Hari ini bukan semalam...


Hari ini aku makin malas dari semalam. Hari ini cuaca makin suram dari semalam.Hari ini hujan renyai2 berbanding semalam. Hari ini pening kepala ku makin kuat dari semalam. Hari ini adalah loncatan untuk penantian hari esok.Ya semalam yang lebih baik dari hari ini. Permulaan untuk hari ini adalah tidak memberangsangkan. Fikiran ku selalu terbayang bayang akan semalam dan hari yang telah berlalu. Nama saja aku belajar macamana nak reka pengawal untuk mesin. Sedangkan otak kita adalah satu pengawal yang paling hebat. Tapi aku tak dapat mengawalnya dengan cermat. Terlalu banyak disturbance yang perlu aku kawal. Ianya menjadi sesuatu yg non linear....
Pagi tadi semasa aku menaiki bas ke universiti, bermacam ragam manusia yang aku lihat. Bukan pertama kali aku saksikan gelagat mereka. Ada yang putih, ada yang hitam, ada yang sawo matang. Ada yang tinggi, ada yang rendah, ada yang gemuk, ada yang kurus, ada yang sedang-sedang....ada juga yang katek.Ada yang tua, ada yang muda bergetah, ada kanak-kanak,ada yang uzur, ada yang cergas...Suasananya lebihkurang sama saja dengan tempat-tempat lain di seluruh dunia. Masing2 terkejar-kejar untuk mencari rezeki dan ada yang menanti sesuatu yang tak pasti kunjung tiba. Begitulah nasib manusia yang mundar mandir ke hulu ke hilir menantikan hari gelap dan sejuk tiba.
Aku memerhatikan roda besar yang membuat pusingan yang dinaiki oleh ramai manusia. Begitulah nasib kita di dunia ini, adakalanya di atas, adakalanya di bawah. Tapi yang pasti, kita akan berpijak semula ke bumi setelah berpusing beberapa kali. Ini mengingatkan aku akan pesan orang tua, walau apa yang kita buat, kita mestilah ingat bahawa dunia ini akan sampai ke penghujungnya. Berbuatlah sesuatu yang baik dan bermanfaat sementara menunggu hari akhir kita di dunia ini.
Bunyi dentingan loceng bas menyedarkan aku dari lamunan. Telah sampai rupanya....
Aku cepat-cepat pergi ke bilik ku dan mula buat apa yang patut aku buat hari ini. Yang pasti hari ini bukan semalam dan bukan juga esok....harapan agar hari-hari yang mendatang lebih baik dari hari ini dan semalam...


s_a

No comments:

Post a Comment