Wednesday 14 October 2009

Hari ini...


Terlalu kelam kabut dibuatnya. Entah keberapa kali aku terasa akan kepayahan dan kepeningan untuk menyudahkan kerja2 aku yang rasanya tak ada berpenghujung. Entah berapa kali aku telah berjanji kepada seseorang yang belum dapat aku lunasi. Terasa diri ini banyak membuat dosa yang sepatutnya aku dapat hindarkan...tapi apakan daya aku seorang insan yang tiada kekuatan untuk memenuhi semua itu, maaf ya aa.....
Dalam beberapa hari ini aku terasa rindu yang amat sangat kepada insan yang banyak berjasa dalam hidup aku. Tapi mereka berdua telah tiada. Aku mula menghitung hitung akan sumbangan aku kepada mereka semasa hayat mereka. Mmmm...walaupun aku telah dapat memberi sedikit sumbangan kepada mereka, namun ianya tidak boleh dibandingkan dengan jasa mereka di dalam hidup aku. Jika diberi oleh yang maha kuasa masa untuk aku bersama mereka seperti dahulu, akan aku penuhi masa ku untuk mereka berdua. Tapi yang telah pergi tak akan kembali lagi...hanya doa dan sedekah sahaja yang dapat aku berikan untuk roh mereka berdua.
Pagi ini seperti pagi pagi yang lepas, masih sejuk dan suram. Terasa berat sungguh untuk aku kembali ke tempat research aku yang masih setia menanti aku untuk aku sudahkan persoalan2 yang masih belum berpenghujung. Memang benar, bukan mudah untuk menjadi mudah, bukan mudah untuk melawan kesejukan ini, bukan mudah untuk melupakan, bukan mudah untuk mendapat sesuatu yang mudah, dan semestinya bukan mudah untuk menghabiskan pelajaran ini...
Sedar tak sedar masa berdetik begitu cepat sekali seperti kilat. Aku saja yang lambat. Lebih lambat dari yang lambat. Ahh...buntu sungguh aku hari ini....
Salam....
s_a

No comments:

Post a Comment