Monday 9 May 2011

perjalanan hidup1..

Bahang panas terasa begitu hangat sekali. Malam begini sepatutnya sejuk dengan udara yang bertiup nyaman tapi bertukar menjadi panas...Apatah lagi di siang hari, matahari memancarkan cahaya dan mengeluarkan haba yang agak tinggi..Keluhan demi keluhan dari makhluk yang berada di bumi begitu ketara sekali.

Aku tidak lepas dari merasakan bahang panas yang semakin hari semakin meningkat. di siang hari, di tempat kerja bolehlah bertahan kerana bilik yang ada penghawa dingin. rasa tak nak keluar dari bilik tersebut. Apabila balik ke rumah, mulalah haba yang tersimpan di siang hari, beransur ansur meresap keluar membuatkan bahangnya terasa...kipas bukan satu tapi dua...tak henti henti berputar memberi khidmat kepada tuannya.

Kerja makin hari makin banyak. Tidak ada masa nak fikir pasal diri sendiri. Cita cita telah tercapai tapi ada lagi kekurangan dalam diri ini, iaitu penghayatan untuk mengabadikan diri pada Illahi sementara nafas masih dihela setiap saat..setiap minit..setiap jam..dan setiap hari..

Perasaan takut menghantui diri ketika mengenangkan peristiwa yang lalu..Tapi sementara waktu masih ada, peluang masih ujud, kederat masih gagah, aku bertekad untuk menimba sebanyak mungkin ilmu akhirat untuk menjadi bekalan ketika ajal menjemput yang kita tidak tahu waktu nya..

Peristiwa demi peristiwa berlaku saban hari dan memang jelas nyata bahawa, masa semakin hampir untuk bertemu Illahi, yang memang manusia takut untuk memikirkannya. Sementara kita berusaha untuk kehidupan duniawi, sepatutnya kita sulami dengan menuntuk dan mengamalkan keperluan rohani agar hidup kita akan tenang sementara menghabiskan sisa2 hidup ini.

Janganlah kita mengikut sangat akan telatah orang yang tidak mengtauhidkan Allah dan agama Islam kerana memang kerja mereka untuk mengkhayalkan dan melekakan kita. Hiburan memang perlu tapi hadkan dengan batas2 tertentu..

Firman Allah yang bermaksud..
'Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati...'

s.a

No comments:

Post a Comment