Sunday 17 April 2011

Ruang waktu...

Jam melewati pukul 1 pagi. Dua hari berlalu bagaikan sesaat. Fikiranku kosong. Semua yang dilakukan serba tak kena. Jiwaku sunyi. Sepi. Tiada lagi gelak tawa. Tiada lagi senyum manis. Tiada lagi sendu tangis.Adakah ini tanda tanda kesepian?

Aku menghirup 'green tea' yang menjadi kesukaanku sejak pulang ke tanahair. Aku mesti minum dan ia membuatkan aku lena dengan mimpi mimpi kosong.Aku seakan begitu sibuk dengan tugasan yang memenuhi ruang waktu hidupku.Minggu depan sibuk dengan pembentangan projek sarjana dan sarjana muda. Aku terlibat.Minggu berikutnya aku ke KL. Seminggu juga. Lepas itu sibuk dengan peperiksaan. Kemudian terlibat dengan seminar. Macam robot.

Lepas itu pelajar cuti hampir tiga bulan lebih. Aku macamana? Dah semestinya banyak lagi tugas2 menunggu: kursus, seminar, projek, perundingan, penyediaan modul, penulisan dll yang cukup sinonim dengan dunia pengajaran dan pembelajaran.

Jika diamati, masa berjalan kehadapan dengan pantas. Begitu juga nyawa, semakin hampir dengan ajal. Itulah yang paling aku takuti. Telah banyak dosa dan perbuatan tak baik yang telah aku lakukan. Sedar atau tak sedar.

Aku ingin sekali mendekatkan diri dengan illahi, agar segala salah dan silapku dapat diampuni..terutama dengan orang yang telah aku sakiti....dengan kedua ibubapaku, aku terlewat...yang ada dengan keluarga dan sahabat handai...dengan teman istimewa...maafkan aku, yang tidak berdaya lagi ini...ampunkan aku..dari hujung rambut sampai hujung kaki....bukan niat untuk aku menyakiti..tapi aku hanyalah insan yang lemah, yang tidak mampu untuk memenuhi segala janjiku...

maaf...

s.a

No comments:

Post a Comment